Dimetra

Vier levens voor elke band

Met vijf truckmerken, twee bandenmerken en de inzet van vernieuwde banden, verzorgt transportbedrijf Dimetra vrachtvervoer naar Zwitserland. Dimetra weet hoe je tot lagere operationele kosten en een kleinere ecologische voetafdruk komt. “Qua kilometers en bandenpech zien wij geen enkel verschil tussen nieuwe en vernieuwde banden.”

Transportbedrijf Dimetra is vanaf de oprichting in 1976 gespecialiseerd in alle soorten vrachtvervoer (behalve tankvervoer) naar Zwitserland. Dimetra beschikt over een eigen douanekantoor en twee omkoppellocaties in Duitsland. “Terwijl de chauffeur zijn rust pakt, gaat de trailer op de omkoppellocatie via het estafettesysteem door. Een doosje dat vanmiddag om 17:00 uur in Groningen staat, kan morgen om 8:00 uur in Bazel zijn”, aldus Eddy van Lagen, die als werkplaatschef en wagenparkbeheerder verantwoordelijk is voor Dimetra’s wagenpark. Dat wagenpark bestaat uit 55 trucks van vijf merken (Daf, Scania, Volvo, MAN en Mercedes) en rolt op twee bandenmerken. Alle banden (nieuw en vernieuwd) hebben een wintermarkering (M+S en bergpieken/sneeuwkristal-symbool).

Jarenlang reed Dimetra exclusief op één bandenmerk maar inmiddels is daar een tweede merk bijgekomen. Als van nieuwe banden een groot deel van het loopvlak is versleten, worden deze geherprofileerd (het opsnijden van het profiel), vervolgens vernieuwd en ten slotte nog een keer geherprofileerd. “Elke band heeft dus vier levens”, zegt Eddy. Dimetra kiest voor warmvernieuwing (ook vorm- of malvernieuwing genoemd), waarbij het karkas een loopvlak van ongevulcaniseerd rubber krijgt en zijn definitieve vorm in de mal.

Derde bandenmerk erbij

Dit jaar krijgt Dimetra er een derde bandenmerk bij, omdat de nieuw bestelde Scania’s met een ander merk banden zijn uitgerust. Van Lagen: “Die banden hebben een lage rolweerstand, wat belangrijk is voor de VECTO-waarde. Dat is een soort CO2-tolbelasting in Duitsland. Hoe lager de CO2-uitstoot van een truck, hoe lager de Maut (tol) is. Het verschil kan oplopen tot 750 euro per jaar per truck.”

Lagere kosten, kleinere voetafdruk

Het milieu is een goede reden om vernieuwde banden te monteren, ga maar na: 75 procent minder grondstoffen en ruim 60 procent minder CO2-emissie bij de productie. Eddy van Lagen: “Wij willen best betalen voor een goed milieu, maar de kosten moeten niet de pan uit rijzen. Vernieuwde banden zijn echter goed voor het milieu én hebben een lage kostprijs; dát maakt het vernieuwen van banden zo’n goede gewoonte.” Dimetra heeft er al meer dan vijftien jaar ervaring mee. “De aanleiding was destijds de kilometerkostprijs van vernieuwde banden en dat verhaal gaat nog steeds elke dag op.”

Zelfde aantal kilometers

Dimetra monteert nieuwe banden op de stuuras. Eddy van Lagen: “Als een groot deel van het loopvlak van deze banden versleten is, worden ze na een herprofilering en/of vernieuwing op de trailerassen gemonteerd. In tegenstelling tot de stuurassen, monteren we op de trekassen wel geherprofileerde en vernieuwde banden.” Het de- en monteren van de banden doet Dimetra in de eigen werkplaats. Een bandenservicebedrijf zorgt dat de banden vernieuwd terugkomen. “Het aantal kilometers is chauffeursafhankelijk, maar we zien geen verschil in kilometers tussen nieuwe en vernieuwde banden. Dat ligt tussen de 180.000 en 240.000 km, inclusief één keer herprofileren. Na de vernieuwing en een herprofilering gaat de band als trailerband verder. Zo komen we in totaal op ongeveer 500.000 km per band uit.”

“Qua kilometers en bandenpech zien wij geen enkel verschil tussen nieuwe en vernieuwde banden”

Eigen karkassen

Elke chauffeur heeft zijn eigen auto. Bij de aanschaf van nieuwe trucks hebben de chauffeurs niet het laatste woord, maar ze worden wel naar hun eerste en tweede keus gevraagd. Eddy van Lagen: “Onze chauffeurs hebben geen enkele negatieve ervaring met vernieuwde banden. We zien ook geen verschil in het aantal pechgevallen. De chauffeurs rijden netjes en daarom willen wij onze eigen karkassen terug. Wij hebben alle vertrouwen in de apparatuur waarmee de karkassen in de vernieuwingsfabriek op kwaliteit worden beoordeeld.”

Benieuwd naar de andere verhalen? Je leest alle ervaringen in de Brochure Duurzame Banden