Vernieuwde banden zijn ‘in’. Ze zijn tegenwoordig vooral populair vanwege de duurzaamheid: 75% minder grondstoffen, ruim 60% minder CO2-uitstoot en 70% minder olie. Goede, maar ook actuele argumenten. Bij Profile Willems verkopen ze al 55 jaar vernieuwde banden. De argumenten uit de jaren zestig gaan ook nog steeds op. Wat zijn die dan?
Marcel Willems is na Bertus en Joop de derde generatie in het familiebedrijf Profile Willems en Industrial Tyres in Amsterdam. Willems: “Mijn grootvader begon in 1952 en sindsdien leveren wij alle soorten banden voor
personenauto’s, bestelwagens, trucks, grondverzet- en havenmateriaal. Vernieuwde banden zitten al sinds de
jaren zestig in ons assortiment. In die tijd reden zandauto’s en kiepauto’s op vernieuwde banden, omdat die banden vaker lek raakten. De mogelijkheid om vernieuwde banden te voorzien van fenders, verstevigde zijkanten en een dikker profiel, waren belangrijke argumenten; de kwaliteit van het loopvlak en een lage aanschafprijs natuurlijk ook.”
Nieuw argument: duurzaamheid
Duurzaamheid is pas meer recentelijk een belangrijk argument geworden. Marcel Willems: “Bouw- en afval verwerkers zoals Renewi, PreZero en Bnext willen nog steeds een kwalitatief goed loopvlak en een lage aanschafprijs. Busmaatschappijen en winkeldistributeurs willen een lage kilometerkostprijs. Nieuw is dat iedereen nu ook aandacht heeft voor de circulaire economie en dat opdrachtgevers, bijvoorbeeld bij tenders, steeds vaker vragen naar de duurzaamheidsaspecten. In alle gevallen zijn vernieuwde banden een geweldige uitkomst.”
Veel mogelijkheden
Voor busbedrijven, regionale transporteurs en afvalverwerkers zijn vernieuwde banden onmisbaar. Marcel Willems: “Er zijn bedrijven die zoveel vertrouwen in ons hebben dat ze gelijk naar vernieuwde banden overstappen. Ik heb gemerkt dat als wij honderd procent achter vernieuwde banden staan, klanten ons die ruimte ook geven.” De ervaring leert dat transporteurs meestal eerst een paar opleggers of combinaties op vernieuwde banden zetten. Als de chauffeurs er dan tevreden over zijn, gaat al gauw het hele wagenpark op vernieuwde banden over. “De transporteurs hebben dan al gemerkt dat vernieuwde banden veel geld besparen en een goede investering zijn voor de lange termijn.”
Als wij honderd procent achter vernieuwde banden staan, dan geven klanten ons die ruimte ook
Warm- of koudvernieuwen?
Vervoerders kunnen kiezen uit koud- en warmvernieuwing. Bij koudvernieuwing hecht een voorgevulcaniseerd loopvlak in een autoclaaf vast op het karkas, terwijl bij warmvernieuwing (ook vorm of malvernieuwing genoemd) het karkas een nieuw loopvlak van ongevulcaniseerd rubber krijgt in een mal. Marcel Willems: “Koudvernieuwing kan qua kilometers gunstig uitpakken, terwijl warmvernieuwing ideaal is voor kort draaiwerk, zoals winkel distributie. Warmvernieuwde banden hebben bovendien vier levens: nieuw, herprofileren (dat is het opsnijden van het profiel), vernieuwen en opnieuw herprofileren.” Koudvernieuwde banden herprofileert Willems niet, dus die banden hebben drie levens.
Van banden verkopen naar adviseren
In de afgelopen 55 jaar hebben Bertus, Joop en Marcel Willems veel ervaring opgedaan met vernieuwde banden. Marcel Willems: “Vroeger verkochten wij de banden, nu is het een service en hebben wij een adviserende rol. We kijken welke profielen, nieuw of vernieuwd, bij het transport passen. Vernieuwde banden zijn duurzaam en verlagen de kilometerkostprijs, maar om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verder te reduceren is meer nodig. Het is belangrijk om het voertuig goed uit te lijnen, de banden te balanceren en op de juiste spanning te houden. Daarom voeren wij twee tot vier keer per jaar wagenparkcontroles uit.”
Geen prijs- of kwaliteitverschil
Er was een tijd dat klanten hun eigen banden wilden laten vernieuwen. Die behoefte neemt af. “Er is weinig prijsverschil tussen het laten vernieuwen van eigen karkassen en het kopen van kant-en-klare vernieuwde banden. Kwaliteitsverschil is er ook niet, want sinds 2010 voldoen alle vernieuwde banden aan het Europese UNECER109, een keurmerk dat eisen stelt aan het productieproces en de karkassen.” Profile Willems beveelt al decennialang vernieuwde banden aan. Eens deden zij dit slechts vanwege de technische en prijsvoordelen. Nu doen ze dat echter ook vanwege de voordelen voor het milieu. De argumenten stapelen zich alleen maar op.
Benieuwd naar de andere verhalen? Je leest alle ervaringen in de Brochure Duurzame Banden.