Duurzaam en kostenefficiënt rijden
Transporteurs willen veilig rijden tegen zo laag mogelijke kosten. “Dan kom je al snel bij de inzet van vernieuwde banden uit”, zegt Laurens Hof van Euromaster, die uitlegt hoe transportbedrijven met vernieuwde banden hun duurzaamheidsdoelen bereiken en hun kilometerkostprijs verlagen.
In de wereld van transport draait het om de kilometerkostprijs, het voorkomen van stilstand en om duurzaamheid. Vooral dat laatste wordt steeds belangrijker. Laurens Hof, accountmanager truck van Euromaster: “Transporteurs krijgen van hun klanten vragen over duurzaamheid en stellen die vragen zelf ook als ze een transport bij een ander onderbrengen. Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker aspect, mede door wet en regelgeving. Daarnaast willen transporteurs met hun bedrijf uitstralen dat ze een bijdrage leveren aan een duurzame wereld.”
Milieuvoordelen van vernieuwde banden
Het vernieuwen van banden leidt tot een besparing van maar liefst 75 procent grondstoffen, ruim 60 procent minder CO2‑uitstoot en 21 procent minder luchtverontreiniging. Daarnaast bespaar je zo’n 40 procent op de aanschafskosten en verlaag je de kilometerkostprijs. Laurens Hof: “Al in het eerste gesprek met directeuren, inkopers, wagenparkbeheerders en werkplaatschefs wijzen wij op de voordelen. Vernieuwde banden staan volop in de belangstelling, maar toch loopt Nederland achter bij veel Europese landen. Transporteurs die ooit een slechte ervaring hebben gehad met een vernieuwde band, weten dat twintig jaar later nog, zelfs als de oorzaak van de bandenpech niet aan de vernieuwing lag. Ondertussen zijn de vernieuwingsprocessen door nieuwe technologieën enorm verbeterd. Wanneer ik vertel dat vliegtuigbanden tot zes keer worden vernieuwd en dat vernieuwde banden zorgen voor een hoger rendement en een lagere CO2-uitstoot, raken veel transporteurs geïnteresseerd. We zijn goed op weg, maar er zijn nog veel stappen te maken.”
“We zijn goed op weg, maar er zijn nog veel stappen te maken.”
Wat zijn vernieuwde banden?
Niet iedereen weet wat vernieuwde banden zijn. Bij warmvernieuwing (vorm- of malvernieuwing) krijgt de band een loopvlak van ongevulkaniseerd rubber en zijn definitieve vorm in de mal. Bij koudvernieuwing wordt een voorgevulkaniseerd loopvlak op het karkas gelegd, dat door druk en temperatuur vasthecht. In beide gevallen worden de karkassen eerst gecontroleerd. De shearograaf maakt een röntgenopname, zodat duidelijk is dat het karkas geen breuken heeft. Voor transporteurs kan de inzet van vernieuwde banden een hele stap zijn, maar Laurens Hof weet hoe hij ze kan overtuigen: door het ze zelf te laten ervaren. “In overleg met de transporteur selecteren wij een paar voertuigen, die we op een combinatie van nieuwe en vernieuwde banden zetten. Wij betrekken daar de chauffeurs en de wagenparkbeheerders bij, zodat alle voordelen tot hun recht komen en iedereen ervaart dat er geen verschil bestaat tussen nieuwe en vernieuwde banden als het gaat om veiligheid, grip en stilstand. We beginnen vaak met vernieuwde banden op de trekas en als dat bevalt, monteren we ook vernieuwde banden onder het getrokken materiaal.”
Inspectie op locatie
Op de locatie van het transportbedrijf worden de banden door de bandenspecialisten van Euromaster geïnspecteerd. Hieruit ontstaan verschillende actiepunten. Laurens Hof: “Wij controleren de banden en meten op drie punten het profiel. De banden worden op de juiste spanning gezet, bij schuine slijtage worden ze gedraaid op de velg en indien nodig wisselen we de banden door naar een andere positie. Bij schuine slijtage adviseren we om het voertuig uit te lijnen. Door de periodieke controle zijn we altijd op tijd om banden te herprofileren. Door gebruik te maken van de vier levens van een band, houden wij onze klanten mobiel, verlagen ze hun CO2-uitstoot en verlagen ze hun kilometerkostprijs.”
De vier levens van een band
Euromaster adviseert transporteurs om de strategie van vier bandenlevens te hanteren. Laurens Hof: “Je begint met een nieuwe band. Als die band deels versleten is en nog tussen de 3 en 5 mm profiel heeft, gaan we de band herprofileren, dat is het tweede leven. Herprofileren is het opsnijden van het profiel. Het levert 25 procent extra kilometers op en een brandstofbesparing tot 2 liter per 100 kilometer. Daarna vernieuwen wij de band, dat is het derde leven, en vervolgens gaan we van die vernieuwde band bij een profieldiepte van 3 tot 5 mm opnieuw herprofileren; dat is dan het vierde leven.” Indien gewenst krijgen klanten bij het inzetten van vernieuwde banden hun eigen karkassen terug.
Duurzaamheidsvoordelen in kaart
Laurens Hof: “Ons bandenmanagementsysteem biedt volledig inzicht in de status en prestaties van de banden. Bij elk bezoek registreren wij op kentekenniveau welke werkzaamheden wanneer zijn uitgevoerd: oppompen, balanceren, uitlijnen, herprofileren en vernieuwen. We brengen de besparingen aan grondstoffen in kaart, de lagere CO2-uitstoot en de brandstofbesparing. Transporteurs die dit duurzame bandenbeleid hebben, ontvangen van ons een duurzaamheidscertificaat en kunnen daarmee ook hun klanten laten zien dat zij duurzaam bezig zijn.”
Ervaar de voordelen
Als transporteurs de vier levens van een band omarmen, profiteren ze niet alleen van aanzienlijke kostenbesparingen, maar dragen ze ook bij aan een duurzamere wereld en zetten ze de stap naar een veilige, groene en kostenefficiënte toekomst. Ontdek de voordelen en vraag een advies op maat. Laurens Hof: “Wij helpen transporteurs graag met een innovatieve aanpak om een duurzame bandenstrategie te ontwikkelen. Wij geloven sterk in de voordelen van vernieuwde banden.”
Benieuwd naar de andere ervaringen? Je leest alle verhalen in de Brochure Vernieuwde Banden.