Erik Reniers

“De voordelen van vernieuwde banden in prijs en kwaliteit zijn simpelweg te groot om te negeren.”

Erik Reniers: “Het betere rendement van vernieuwde banden en de lagere aanschafkosten zullen de meeste directies direct overtuigen.”

Duurzaamheid en kostenbesparing zijn cruciaal voor elke moderne bedrijfsvoering. Erik Reniers, een ervaren ondernemer met een passie voor banden en efficiëntie, helpt bedrijven bij het maken van slimme keuzes. Hij toont aan hoe vernieuwde banden niet alleen kosten verlagen, maar ook bijdragen aan een kleinere ecologische voetafdruk.

Erik Reniers is groot voorstander van het gebruik van vernieuwde banden, omdat de voordelen in prijs en kwaliteit simpelweg te groot zijn om te negeren. “Grote organisaties hebben hun kosten vaak goed onder controle en staan open voor kostenreducties. Het betere rendement van vernieuwde banden en de lagere aanschafkosten zullen de meeste directies direct overtuigen. Bovendien is er een breed scala aan keuzes beschikbaar: in prijs, in kwaliteit en tussen warm- en koudvernieuwing, zodat elk bedrijf kan kiezen wat het beste bij hun bedrijfsvoering past.”

Internationale adviezen

Reniers heeft twee bandenservicebedrijven (in Oosterhout en Sprang-Capelle) en stelde in 2023 bij deze bedrijven twee bedrijfsleiders aan. Dit geeft hem de ruimte om als partner te werken bij het internationale consultancynetwerk ERA Group. “Vanuit mijn expertise in banden help ik bedrijven in heel Europa om hun inkoop slimmer, duurzamer en voordeliger te managen, terwijl collega’s met kennis van bijvoorbeeld verzekeringen of logistiek andere aspecten van de bedrijfsvoering aanpakken.” Werk je dan ook voor concurrenten van je eigen bedrijven? “Niet echt. Ik richt mij vooral op internationale projecten. Momenteel werk ik bijvoorbeeld aan een project in Italië, waar een bedrijf met 46.000 huurauto’s jaarlijks 4,5 miljoen euro uitgeeft aan het vervangen van lekke banden. De jonge auto’s rijden weinig kilometers, dus bandenslijtage speelt nauwelijks een rol. Door te kiezen voor een goed B‑merk in plaats van een A‑merk, bespaart dit bedrijf achttien procent op banden.”

Geen vernieuwing? Onbegrijpelijk

Reniers werkt momenteel ook in Spanje, België en Duitsland met twee transportbedrijven en een openbaar vervoersorganisatie. Geen van hen was bekend met vernieuwde banden. “Onbegrijpelijk, want vernieuwde banden zijn in aanschaf tot dertig procent goedkoper dan nieuwe banden.” Reniers hanteert een achtstappenplan en begint met een nulmeting. Hij onderzoekt wat een bedrijf aan banden uitgeeft, hoe de facturenstroom verloopt, welke eisen er zijn, welke contracten er bestaan en hij praat met leveranciers. Dit levert vaak verrassende inzichten op. “Een transportbedrijf dacht 500.000 euro per jaar aan banden uit te geven, maar na de nulmeting bleek dat 1,1 miljoen te zijn. Het bedrijf had geen idee!”

“Je overtuigt chauffeurs door vertrouwen op te bouwen. Neem ze eens mee naar een vernieuwingsfabriek.”

“Bouw vertrouwen op”

Soms heerst er wantrouwen ten opzichte van vernieuwde banden. “Meestal niet bij de directies, want die richten zich vooral op de cijfers en de milieuvoordelen. Maar bij sommige transporteurs en chauffeurs, die meestal geen ervaring hebben met vernieuwde banden, kan een negatief sentiment leven. Eventuele weerstand is vaak gebaseerd op dertig jaar oude verhalen.” Volgens Reniers zijn ook deze mensen relatief eenvoudig te overtuigen van vernieuwde banden. “Door ze persoonlijk te laten ervaren wat vernieuwde banden zijn. Je kunt hen overtuigen door vertrouwen op te bouwen, door met ze te praten tijdens chauffeursvergaderingen en door ze mee te nemen naar een vernieuwingsfabriek. Dan zien ze zelf hoe vernieuwde banden worden geproduceerd en hoe hoog de kwaliteit door de jaren heen is geworden.”

Trots op kleine ecologische voetafdruk

Het draait bij bedrijven volgens Reniers lang niet altijd alleen maar om geld. Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker argument. “Er zijn tal van bedrijven waarvan het volledige wagenpark op vernieuwde banden rijdt, misschien op de stuuras na. Die bedrijven zijn terecht trots op hun CO2‑besparing, wat resulteert in een kleinere ecologische voetafdruk. Elk jaar ontvangen ze vol trots het certificaat dat deze prestatie bevestigt. Wat ik het mooiste vind, is dat al deze bedrijven heel snel geweldige ambassadeurs worden voor vernieuwde banden.”

Benieuwd naar de andere verhalen? Je leest alle ervaringen in de Brochure Duurzame Banden