Goodyear is een bekende producent van banden voor onder meer personenauto’s en bedrijfswagens. Het concern maakte in 1909 de eerst luchtband voor de luchtvaart en in 1927 de eerste vliegtuigband die geschikt was voor vernieuwing. In Tilburg staat één van de vijf fabrieken waar Goodyear sinds 1971 vliegtuigbanden vernieuwt.
Meerdere bandenfabrikanten vernieuwen vliegtuigbanden, maar Goodyear doet dit als enige in Nederland. Plant Manager Aircraft Tire Retread Plant Goodyear Nederland, Eamon Barrett: “Wij richten ons voornamelijk op banden voor de commerciële luchtvaart, in opdracht van gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen. Zij gebruiken vernieuwde banden vanwege de lagere kostprijs, zonder dat dit ten koste gaat van de eigenschappen van de band.”
“Een vliegtuigband in de commerciële luchtvaart gaat gemiddeld 250 tot 400 landingen mee. Daarna wordt de band indien mogelijk vernieuwd, tot zo’n zesmaal. Een band van een groot passagiersvliegtuig heeft een draagvermogen van ruim 25.000 kilo. Dergelijke draagvermogens kom je ook tegen in bijvoorbeeld de mijnbouw. Groot verschil: die trucks rijden stapvoets op vernieuwde banden en dus niet, zoals een vliegtuig, 360 kilometer per uur!”
Streng gecontroleerd fabricageproces
“Het fabricageproces van vernieuwde vliegtuigbanden is onderverdeeld in streng gecontroleerde stappen. Gedurende het gehele bandenleven, inclusief de vernieuwingen, weten we exact de staat van de band. Mochten er vragen komen over een band, om wat voor reden dan ook, dan kunnen we alles tot in detail terugzoeken.”
“Een goedgekeurd karkas gaat door naar het vernieuwingsproces, dat voor een groot deel overeenkomt met het proces van warm vernieuwen* bij vrachtwagenbanden. Het oude loopvlak wordt verwijderd, opgeruwd en voorzien van een laag die de hechting van het loopvlak bevordert. Daarna volgt het vulkaniseerproces en vorming van het profiel. Tijdens dat proces worden de variabelen druk, tijd en temperatuur scherp in de gaten gehouden. Het vernieuwingsproces voor vliegtuigbanden wijkt af met de toegepaste materialen en een extra verstevigingslaag, die op het karkas wordt aangebracht vóór de rubberen toplaag.”
“De gemiddelde band voor de commerciële luchtvaart wordt tot zes keer vernieuwd”
“Elke stap in het proces wordt gedocumenteerd. Wij registreren wel 40 keer zo veel data als een vernieuwer van bedrijfswagenbanden. Als de band klaar is, volgt nogmaals een visuele controle, een lektest en shearografie. We voeren hier veel double checks en triple checks uit. Op die manier zorgen we ervoor dat elke band die hier de deur uit gaat van topkwaliteit is.”
“De kwaliteit ‘als nieuw’ die wij leveren, garanderen we. Naast het serienummer, de naam en handtekening van de kwaliteitsinspecteur die de band heeft vrijgegeven voor verzending, staan controles en goedkeuringen door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de FAA (Federal Aviation Administration) en certificeringen AS9100 (de ‘ISO 9000’ voor de vliegtuigbranche) en ISO 14001 (de norm op het gebied van milieumanagement).”
Benieuwd naar de andere verhalen? Je leest alle ervaringen in de Brochure Duurzame Banden.