Vos Logistics

Vos Logistics (voorheen SNEL Shared Logistics) is met 250 vrachtwagens en 350 opleggers een van de grotere transportbedrijven in de Benelux. Core business is non-food distributie. Er zijn vier vestigingen. De hoofdvestiging in Woerden en de nevenvestigingen in Alphen aan den Rijn, Geldermalsen en Strijen.

prijstechnisch is een vernieuwde band enorm aantrekkelijk

Met zo’n forse vloot is het bandenmanagement een uitdaging. Vos Logistics heeft dit ondergebracht bij een gerenommeerd bandenservicebedrijf. Chef werkplaats / wagenpark beheerder Leo de Wit: “Op zaterdag staan veel vrachtwagens hier in Woerden. Aan de hand van schema’s vindt periodiek onderhoud en inspectie van de banden plaats. Wij kiezen in veel gevallen voor vernieuwde banden op de trekassen en op de opleggers. De voordelen spreken voor zich. De aanschafprijs is minder dan de helft ten opzichte van een vergelijkbare nieuwe band, en de banden gaan langer mee. Zo kom je al snel op een gunstige kilometerkostprijs.”

“Van de 250 combinaties rijden er zo’n vijftig dagelijks in België en Luxemburg. De banden gaan dan zo’n drie jaar of ruim 250.000 kilometer mee. De aard van het transport heeft veel invloed op de slijtage van de banden. Nationaal en stadsvervoer scheelt al snel meer dan 100.000 kilometer. Vanwege de vele rotondes, scherpe stoepen en veelvuldig optrekken bij stadsvervoer is er meer slijtage. We rijden steeds vaker ’s nachts, dat scheelt ook wel qua slijtage. De Terberg terminaltrekkers die hier de opleggers verplaatsen, staan ook op vernieuwde banden. Die wisselen vanwege het continu manoeuvreren elke drie maanden. Dit type banden wordt tot wel viermaal vernieuwd.”

“Toepassing van vernieuwde banden heeft een geschiedenis binnen ons bedrijf. Ik werk hier nu 12 jaar en in het begin was men nog sceptisch. Dat beeld is behoorlijk bijgetrokken. In eerst instantie reed alleen het getrokken materiaal op vernieuwde banden. Nu kan het op alle assen, behalve de stuuras. Kwalitatief is er geen verschil meer met nieuw, op het profiel na. Dat is bij vernieuwde banden van mijn leverancier dieper. Met een goeie chauffeur haal je dus meer kilometers uit een band.”

“De belangrijkste reden om vernieuwde banden te gebruiken is voor mij de besparing op grondstoffen”

Milieu en klimaat

Leo: “De belangrijkste reden om vernieuwde banden te gebruiken is voor mij de besparing op grondstoffen. Om de twee à drie jaar moeten we opnieuw tenderen voor de bedrijven waar we voor rijden. Bij de nieuwe inschrijving komt milieubesparing steeds vaker naar voren. Vos kan zich profileren maar bijvoorbeeld onze klanten ook. Elke besparing telt.” “In de logistiek is efficiënt omgaan met tijd en materieel een hoofdzaak. Wie scherp blijft kan continu winst behalen, en dat moet ook. Inmiddels heeft Vos meerdere klanten in een straat. Minder auto’s in de stad is beter voor mens en milieu. Hubs aan de stadsrand zijn de toekomst. Dat komen we steeds vaker tegen. Elektrische vrachtwagens zijn in opkomst. Hoe dat moet en kan, weet ik nog niet. Voorlopig rijden we bij Vos met type Euro6 materieel. Wat mij betreft op vernieuwde banden.”

Benieuwd naar de andere verhalen? Je leest alle ervaringen in de brochure Duurzame Banden.